Co obnáší práce stevardky na jachtě
Rozhodně je dobré začít s první prací pod zkušenou stevardkou. Já jsem u nás doma musela vysávat, vytírat podlahy, čistit koupelnu a záchod, utírat prach, umývat okna a žehlit, a tak jsem si myslela, že uklízet na lodi nebude žádný problém. Mýlila jsem se. Když mi má chief stewardess dala za úkol uklidit koupelnu na jachtě, tak jsem ji asi moc neoslnila. Upozornila mě na detaily, kterých jsem si při úklidu nikdy nevšímala. Kohoutky se leští tak, že na nich pod jakýmkoliv úhlem nesmí být vidět žádná tečka ani šmouha. Zrcadla se kontrolují také z mnoha úhlů a navíc za denního světla i umělého světla. Umyvadlo, sprcha, vana, vše se po vyčištění utírá do sucha. Skleněné dveře od sprchy se leští podobně jako zrcadlo, kovové špunty z umyvadla se vytahují a leští. Čistí se do detailů párátky, špilkami do uší a vyřazenými zubními kartáčky. Naučila mě, jak se čistí a udržuje žehlička a sušička, jak se škrobí a skládají ubrousky, jakým stylem se skládají ručníky, jak se chystají postele, jak často se mění povlečení, na čištění čeho se používá alkohol, na co ph roztok a na co směs octa s vodou. Začala jsem používat různé programy na praní a sušení prádla, stejně tak jako jsem objevila, že existují různé eliminátory skvrn. A i když ta stevardka nakonec byla pěkná kráva, tak z toho, co mi předala, čerpám dodnes. Můžu říct, že její standard byl hodně vysoký, a od té doby jsem na lodi s tak vysokým standardem servisu nepracovala.
Takže práce stevardky obnáší perfektní úklid do detailů. Dá se toho dosáhnout tak, že se uklízí každý den. Salon a společné prostory za normálních okolností stačí uklidit jednou denně. K tomu se musí snažit mít vše pěkně esteticky zorganizované, takže může třeba desetkrát za den rovnat polštáře na pohovce nebo několikrát denně kontrolovat kabiny hostů. Kabiny se zpravidla uklízí dvakrát denně, ložní prádlo se mění po třech-čtyřech nocích nebo i dřív, pokud je špinavé. Během doby, kdy hosté snídají, se uklízí koupelna a wc, stelou se postele, utírá se prach, vysává se, vynáší se odpadky, skládá oblečení a rovnají se osobní věci hostů, upraví závěsy či rolety apod. Podruhé se kabiny uklízí, když hosté večeří. Upravují se postele na noční režim, zatahují závěsy, uklízí se koupelna, vynáší odpadky, rovnají se věci, zapíná se světlo a pokládá se voda na noční stolek. Mimo to stevardka pere a žehlí oblečení hostů, uniformy posádky, ložní prádlo a ručníky. Někdy je to pěkný stres žehlit šaty Dolce Gabbana za 50 tisíc. Dále kontroluje, jestli světla a všechna elektronika fungují- a když ne, tak to hlásí kapitánovi nebo inženýrovi. Stevardka musí znát dokonale preference majitele jachty a charterových hostů.
Další starostí stevardky je servírování jídla, příprava a servírování pití, chystání stolu, uklízení ze stolu, ukládání nádobí do skříní, doplňovaní pití v ledničkách a obsluha audiovizuálního systému. Na stole většinou musí být sůl, pepř, olej, balsamiko a chleba. Stůl se prostírá podle pravidel stolování, hosté mnohdy ocení pěknou atmosféru vytvořenou originálními ubrusy či prostírkami, ubrousky složenými do různých tvarů, svíčkami, mořskými ulitami, květinami a různými dekoracemi. Servíruje se také podle pravidel, která mohou být různá, a je třeba se je naučit. Já první obsluhuji dámy od nejstarší po nejmladší, poslední z dam je vždy partnerka majitele bez ohledu na věk. Pak obsluhuji pány podle věku, poslední je majitel. Z levé strany vždy beru prázdný talíř a z pravé pokládám plný talíř. Richard- náš stevard- zas servíruje vždy zprava podle britských pravidel. Obsluhuje první člověka sedícího po pravici majitele, a pak to bere zleva. První dámy, poslední je partnerka majitele lodi, pak zleva pány a poslední je majitel. Jednodušší je, když se podnosy s jídlem dají doprostřed stolu a hosté se sami obsluhují nebo jim pomáhám nabírat jídlo. Toto jsou jen základy, etiketa stolování může být celkem věda a v budoucnu bych chtěla podstoupit nějaký formální trénink.
Když stevardka nemá hosty a už má vše vyprané, vyžehlené, nachystané kabiny, uklizené atd., tak se stará o drobnou administrativu a zajištění, že nic na palubě nechybí. To znamená objednávky alkoholu, pití, čistících produktů, uniformy, hygienické produkty pro hosty a posádku, doplňování zničených a rozbitých věcí jako talíře, sklenice, ložní prádlo, organizace věcí ve skříních atd. Dále dělá tzv. inventory, což je seznam věcí, co jsou na lodi, a jejich počet. Nejčastěji se dělá seznam ložního prádla a ručníků, talířů, sklenic, nádobí, příborů atd., hygienických potřeb a alkoholu, nejlépe v Excelu. Pokud má majitel na lodi dvd, knihy, oblečení a další osobní věci, tak se to přidává do listu taktéž. Pokud na lodi zůstane po sezóně hodně čistících produktů, tak se dělá seznam i tohoto. Dále stevardka po sezóně píše instrukce pro novou stevardku ohledně skladování věcí a preferencí hostů a kapitánovi doporučuje, co by měl koupit a co opravit na příští rok.
Stevardka, která má zkušenosti se vším výše popsaným, má velkou šanci stát se chief stewardess a mít pod sebou jednu nebo víc (podle velikosti lodi) stevardek, které organizuje a školí. Chief stewardess chci být příští rok, takže o tom až příště. Každopádně každá chiew stew má hodně kontaktů a měla by umět zařídit všechno. Od VIP rezervací v nejlepších barech a restauracích v daném místě po rezervování taxi, hotelů, posílání věcí do čistírny oděvů či objednávání čerstvých květin atd.
Komentáře
Okomentovat