Orientace v pracovních pozicích na luxusních jachtách

 Od roku 2013 do roku 2021 jsem pracovala na luxusních motorových jachtách a katamaránech ve Středozemním moři a Karibiku. Nejmenší posádka, ve které jsem pracovala, měla 4 členy (to byly jachty od 20-30 metrů). Většinou nás bylo 6-7, to hovořím o jachtách dlouhých 30-45 metrů. Na delších a větších jachtách je samozřejmě víc pracovníků a víc pozic. Když píšu své CV na pozice mimo jachting, mám problém popsat, co obnáší práce vedoucí stevardky. Kdybych to sama nezažila, tak bych si myslela, že je to někdo, kdo cvaká lístky výletníkům, roznáší drinky v plastových láhvích a uklízí rozházené odpadky po zemi po každé plavbě, vytírá zaneřáděný záchod, a pak jde po práci domů. Kdo ale stojí za chodem takové jachty a co obnáší jejich práce?

KAPITÁN, kromě toho, že řídí a naviguje loď, plánuje podle počasí trasu a podle preferencí hostů zastávky v krásných zátokách a přístavech. Když je jachta v období bez hostů, tak plánuje různé opravy a renovace, má na starosti rozpočet, dokumentaci, funguje jako manažer jachty. Má na bedrech veškerou zodpovědnost a je garantem dodržování bezpečnosti a pravidel na palubě. Pokud se něco stane, tak může jít do vězení. Má respekt, většinou se drží trochu dál od zbylých členů posádky, občas zavádí nepopulární opatření, a proto ho ostatní členové posádky rádi u piva pomlouvají (existují výjimky). Co řekne kapitán, to je svaté, a všichni musí poslouchat jeho příkazy bez odmlouvání. Na lodích se dodržuje hierarchie a do jisté míry to tam funguje trochu jako v armádě. Kapitán je něco jako Bůh a nemělo by se mu odporovat, pod ním jsou všichni ostatní. Je to on, kdo nastavuje výšku laťky úrovně a celkového servisu na lodi ve všech odděleních. Existuje interiérové a exteriérové oddělení.

Vedoucí iteriéru je CHIEF STEWARDESS neboli vedoucí stevardka. Ta pod sebou může mít několik dalších stevardek. Podle jejich zkušeností se pak tyto pozice nazývají  2nd STEWARDESS, 3rd STEWARDESS atd. Nejméně zkušená stevardka dostává na starosti praní a žehlení, to jsou nejčastěji čisticí hadříky, povlečení, ručníky, uniformy a oblečení hostů. Lehce nad ní je stevardka, co uklízí kabiny hostů, kabinu kapitána a tzv. crew mess, což je takový obývák a jídelna v jednom pro posádku. Na menších jachtách toto dělá 2nd stewardess, na větších 3rd stewardess. Nad ní je pak stevardka, která chystá a odklízí stoly, servíruje jídlo a drinky, připravuje pikniky, oslavy apod. Vedoucí stevardka většinou dělá právě servis, řídí stevardky pod sebou, plánuje jejich směny, kontroluje kvalitu odvedené práce, případně zaučuje méně zkušené stevardky. Dále specificky plánuje a nakupuje podle preferencí hostů a nakupuje i pro posádku (hygienické potřeby, uniformy), bookuje restaurace a exkluzivní kluby, má zodpovědnost za bezchybný servis na vysoké úrovni. Vedoucí stevardka je buď zkušený empatický leader nebo zkušená kráva, které dělá dobře vozit se po svých podřízených a psychicky je šikanovat. Na menších jachtách, cca do 28 metrů, bývá jen jedna stevardka, tzv. SOLE STEWARDESS, ta dělá všechny výše zmíněné aktivity sama. Na jachtách kolem 70 metrů a víc je interiérové oddělení rozdělené na úklid a servis. Každé oddělení má svou vedoucí- HEAD OF HOUSEKEEPING a HEAD OF SERVICE. Z vedoucí stevardky se na takových jachtách stává PURSER, což je mix mezi administrativním pracovníkem, mzdovou účetní a náborářem, který spravuje rozpočet, komunikuje s majiteli jachty a organizuje dodavatele (vendors).

Velmi důležitým článkem posádky je kuchař, anglicky CHEF. Luxusní jachty mají skvělé kulinářsky vzdělané a trénované kuchaře, co připraví nejčerstvější mořské plody, hovězí z Japonska, jehněčí z Nového Zélandu, sushi, vlastní zmrzlinu, narozeninový dort, upečou chleba, není jim cizí středozemní, asijská či mexická kuchyně. Během charteru se kuchař prakticky nehne z kuchyně. Není divu, že bývá unavený a vystresovaný. Někdy si dokonce myslí, že je nejdůležitější člen posádky a že stevardky by se měly řídit podle něho. Vedoucí stevardka bývá jeho úhlavní nepřítel. Jen empatická, asertivní a diplomatická stevardka vychází dobře s takovým jedincem. Společně musí komunikovat, aby šel servis jednotlivých jídel dne jako po másle. Kromě toho, že kuchař vaří pro hosty (až 12 lidí), tam musí vařit i pro posádku. Na větších jachtách je prostor pro více kuchařů. Můžeme se setkat s názvy pozic HEAD CHEF (hlavní kuchař) a SOUS CHEF (pomocný kuchař). CHEF plánuje jídla podle preferencí hostů. Na menších jachtách chodí nakupovat přímo on, na větších jachtách na nákupy najímají někoho jiného, kdo přiveze zásoby přímo před jachtu. Na menších jachtách občas stačí jen kuchař COOK. To muže být někdo, koho vaření baví, klidně i bez tréninku. Nemusí předvádět super sofistikované pokrmy, ale pořád by měl umět chutně vařit od každého trochu- mořské plody, steak, trochu Itálie, sushi, zálivky do salátu a omáčky k masu, různé druhy salátů, pár dezertů, jednoduchý dort.

Samostatnou kapitolou pro sebe je ENGINEER. Je to technik, mechanik, strojař, který má specifické vzdělání a měl by být schopen opravit většinu systémů a přístrojů na lodi. Nejčastěji se schovává v engine room nebo své kabině, haha. Engine room je hlučná strojovna. Kromě motoru lodi se tam nachází spousta trubek a jističů, tzv. control pannels. Teplá voda, studená voda, elektřina, klimatizace, vše se řídí odtud. Jeho role je nezbytná při tankování paliva, a pak při tankování piva :). Pokud přeteče palivo do moře, tak hrozí velká pokuta až vězení kapitánovi. Pokud se palivo vyleje na palubu, tak má exteriérový tým co dělat, aby vydrhnul olejové skvrny z dřevěné paluby. Typický engineer klidný člověk ve středním věku, který většinou pracuje jen když se zapíná a vypíná motor, když se tankuje palivo a když se něco posere- to už tak klidný nebývá. Větší jachty zaměstnávají více techniků.

Pracovní pozice v exteriérovém oddělení: FIRST MATE, BOSUN A DECKHAND.  Na malých jachtách je jen deckhand nebo jen first mate, který vlastně vykonává práci deckhanda. Na jachtách cca do 40 metrů najdeme pozice first mate a deckhand. Busun pracuje na větších jachtách, kde je více deckhandů, a tudíž potřebují mít jednoho leadera. Deckhand čistí loď zvenku, oplachuje slanou mořskou vodu, jachtu mydlí a leští včetně oken. Hraje významnou roli při kotvení a odjíždění a přijíždění do přístavu, kdy manipuluje s lany (lines) a nárazníky (fenders). Deckhand chystá hračky pro hosty, tzv. toys, což může být velká skluzavka, vodní skútr (jetski), nafukovací banán apod. Dále pak řídí motorový člun, se kterým se hosté vozí na pláž. Napouští jakutzzi, které bývá na nejvyšším patře lodi. Bosun je zkušený deckhand, který řídí celý tým deckandů, plánuje směny a má za vše zodpovědnost. First mate alias první důstojník má kvalifikaci na to, aby v krajním případě zastoupil kapitána a odřídil loď, na menších jachtách je to pozice zaměnitelná s bosunem. Často dělá i papírovaní s kapitánem. Dalo by se říct, že je to takový kapitánův kompetentní asistent. Deckhandi bývají mladí namakaní borci, co by stáli za hřích, často surfaři. Hlavně ti málo zkušení mívají na všechno ohledně řízení lodi svůj názor, takže se může stát, že je ti zkušenější nemůžou vystát.

Pro představu, jak to organizačně vypadá u různě velkých jachet.

-20-30 metrů: kapitán, deckhand, kuchař, stevardka.

-30-45 metrů: kapitán, first mate, deckhand, chief stew, 2nd stew, chef, engineer.

-cca 60 metrů: kapitán, first mate, bosun, 2-3 deckhandi, chief engineer, (2nd engineer), chef, (sous chef), chief stew, 2-3 stevardky.

-cca 100 metrů: kapitán, chief officer, first mate, bosun, 5x deckhand, purser, chief stew, head of service, head of housekeeping, 5x housekeeping stevardky, 5x servis stevardky, chef, sous chef, galley hand (pomocník kuchařů), chief engineer, 2nd engineer, ETO (electronics technical officer).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jaké papíry potřebuju k tomu, abych mohla pracovat na jachtě jako stewardka

Co obnáší práce stevardky na jachtě

Kde hledat práci na jachtách